ארה”ב רוצה שפייסבוק וגוגל ישלמו לעיתונים על שימוש בתוכן

ijump_728x90


הצעת חוק שהוגשה על ידי שני בתי הקונגרס היום (ה’) תספק למו”לים אמריקאיים גיבוי חוקי לדרוש מחברות טכנולוגיה, כגון פייסבוק וגוגל, תשלום עבור שימוש בתכנים שלהם. החוק, שמכונה
“Journalism Competition and Preservation Act” או בקיצור JCCA, זכה לתמיכה רחבה משני צידי המפה הפוליטית האמריקאית – גם הדמוקרטים וגם הרפובליקנים – בתצוגה נדירה של אחדות.

 

קראו עוד בכלכליסט:

 

הצעת החוק הוצגה לראשונה לפני כשלוש שנים, ובבסיסה הרעיון לאפשר לחברות מדיה להתאגד לתקופה מוגדרת של עד 48 חודשים כדי לנהל משא ומתן עם ענקיות הטכנולוגיה. הצורך בחוק נדרש מפני שהתאגדות מעין זו עשויה להיחשב תיאום בין גופים מתחרים ועבירה על חוקי ההגבלים העסקיים והתחרות בארה”ב.

 


מנכ”ל גוגל סונדאר פיצ’אי ומנכ”ל פייסבוק מארק צוקרברג צילומים: רויטרס, אי.פי

 

 

שיחות מעין אלה יכולות להניב לעיתונים וכלי תקשורת אחרים אפשרות לדרוש תשלום עבור שימוש בכותרות, בתקצירי כתבות, בחומרי ארכיון או בתכנים אחרים. בנוסף, זה יאפשר להם לקבל כוח מינוף שיכריח את חברות הטכנולוגיה לקדם תכנים מאומתים שמקורם במדיה מוכרת, במקום לדחוף תיאוריות קונספירציה רק בגלל שמדובר בתכנים ויראליים. עבור כלי התקשורת מדובר בהכרה באיכות התכנים שהם מייצרים – בעוד שהרשתות החברתיות וחברות האינטרנט יידרשו להציג תכנים מאומתים, ולא פייק ניוז או תכנים קיצוניים שמקדמים אג’נדות בעייתיות כגון QAnon.

 

עד כה נעשו שני ניסיונות כושלים להעביר את ההצעה, ב-2018 ו-2019. בשני המקרים זו לא הצליחה לעבור את המכשולים בקונגרס, וכעת מדובר בניסיון שלישי. ואולם, בניגוד לניסיונות הקודמים – שהתבצעו על רקע כהונת טראמפ ולפני אירועי המתקפה על הקפיטול –
כעת, עם הניסיון והלקח שנלמד, ייתכן שניתן יהיה לקדם את ההצעה עד להפיכתה לחוק. ההצעה הונחה במקביל
על שולחן בית הנבחרים והסנאט.

 

הסנטור ג’ון קנדי (רפובליקני למרות השם), הסביר את ההיגיון מאחורי הצעת החוק: “העיתונות נתונה במאבק לחיים ולמוות מול ענקיות הטק דוגמת גוגל ופייסבוק, וזה לא קרב הגון. עיתונים ממשיכים לספק חדשות למרות הירידה במספר הקוראים, ואלה מאבדים מקורות מידע. הצעת החוק הזו תספק כוח לעיתונים להתאגד ולנהל מו”מ קולקטיבי מול חברות הטכנולוגיה. גוגל ופייסבוק אינן רק חברות – הן מדינות – ואנחנו לא יכולים לסבול שענקיות הטכנולוגיה חונקות את מתחריהן מהתקשורת”.  

 


צילום: שאטרסטוק

 


היוזמה האמריקאית עשויה בהחלט להצליח. אוסטרליה הצליחה לכופף את פייסבוק
ולגרום לה לנהל משא ומתן עם חברות התקשורת האוסטרליות, זאת למרות שפייסבוק ניסתה בתחילה לחסום לחלוטין פרסום של חדשות מעיתוני אוסטרליה. גם גוגל ניסתה לעשות שרירים ולמנוע מאזרחי אוסטרליה לבצע חיפוש אחר כתבות מקומיות, אבל כפי שהתגלה בשבועות האחרונים, כל האיומים הללו היו איומי סרק – ולאחר לחץ של ממשלת אוסטרליה, החברות החלו להראות סימני שבירה.

 

בנוסף, לא רק אוסטרליה זכתה לשינוי סטטוס. גם באירופה החלו החודש לקדם שינויים דומים מאוד, ולעשות זאת בסיוע מיקרוסופט. ענקית התוכנה, שנהנית מצד אחד לחבוט בשותפותיה-יריבותיה (פייסבוק וגוגל בהתאמה, ר.ק) ומצד שני לשפר את הדימוי הכוחני-מונופוליסטי שיש לה בקרב אזרחי היבשת, החלה לפעול בשיתוף עם ארבעה גופים המייצגים חלקים שונים של התקשורת האירופית, כאשר המטרה היא לקדם הצעות חוק פן-אירופיות שיכריחו את גוגל ופייסבוק לשלם למו”לים ולגופי השידור המקומיים.



קישור לכתבת המקור

Travazor

About The Author

סיפורים קשורים

Travazor