אמזון מקבלת מנכ״ל עם מצפון, האם היא תשנה אותו או שהוא ישנה אותה?

ijump_728x90



מייסד אמזון, ג’ף בזוס, ידוע בכך שאינו נוטה להתבטא בסוגיות פוליטיות ואפשר רק לנחש מה הוא באמת חושב על סוגיות כמו צדק חברתי, משבר האקלים או אפליה מבנית. אבל ככל שזה נוגע לאנדי ג’אסי, מנהל חטיבת הענן של אמזון (AWS) שיחליף את בזוס בתפקיד מנכ”ל החברה בקיץ הקרוב, נראה שאי-אפשר לסתום לו את הפה. 

קראו עוד בכלכליסט:

 

לאורך השנים לא היסס ג’אסי להביע עמדות ברורת בסוגיות בוערות כמו אלימות משטרתית, הגירה וזכויות להטב”קים, בעיקר באמצעות חשבון הטוויטר שלו. בספטמבר, למשל, הוא צייץ שמותה של בריאנה טיילור, פרמדיקית אפרו-אמריקנית שנורתה בביתה בפשיטה משטרתית שהשתבשה, לא יכול לעבור ללא הטלת אחריות. “אם מחלקות משטרה לא ישאו באחריות לרצח של אנשים שחורים, לעולם לא יהיה לנו צדק ושינוי, או נהיה מדינה ששואפת להם”, כתב. ג’אסי גם בירך החלטות של בית המשפט העליון שהגנו על 700 אלף מהגרים צעירים מגירוש על זכויות עובדים להטב”קים במקומות עבודה, ותמך בהחלטה של קליפורניה להפסיק לעבוד עם בית סוהר פרטיים. “זה משוגע שבארה”ב יש רק 5% מאוכלוסיית העולם, אבל 25% מאוכלוסיית האסירים. וההטיה הגזעית במאסר היא נוראית”, כתב.

 

את המטען האידיאולוגי הזה מביא ג’אסי לתפקיד שצפוי לעמת אותו כבר ביומו הראשון כמנכ”ל עם סוגיה מהותית: איך אדם בעל תפיסות ליברליות ואתיות מוצהרות משנה תרבות ארגונית שנבנתה במשך שנים סביב טשטוש גבולות אתיים ותעדוף רווח כספי על עקרונות מוסריים?
אנדי ג’אסי, מנכ”ל אמזון המיועד צילום: רויטרס

 

ג’אסי, בן 53, לא נבחר לתפקיד המנכ”ל במקרה. הוא מהעובדים הוותיקים באמזון ונמצא בחברה מאז 1997, ופרט לתקופה קצרה ב-IBM, בין התואר הראשון מהרווארד ל-MBA מבית הספר לעסקים של הרווארד, לא עבד בשום חברה אחרת בחייו הבוגרים.

 

את תהילתו באמזון קנה ב-2003, כשעם צוות של 57 איש הקים את הפעילות שתהיה לימים Amazon Web Services, שירות הענן של אמזון. באותה עת הבינה אמזון שהיא יכולה להציעה את תשתית המחשוב הרחבה שבנתה לעסקים אחרים בשבריר מחיר לעומת מה שאלו ידרשו לשלם על מנת להקים תשתית משלהם. ג’אסי הוביל את הקמת החטיבה והפך אותה לעסק בעל קצב הצמיחה המהיר ביותר של אמזון. AWS מהווה עדיין את המיעוט בהכנסות אמזון (9.96 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2020, כ-11.4% מכלל הכנסות החברה), אך היא גדלה בקצב מהיר יותר (34% לעומת 20.8% ברבעון שחלף). מבחינה השליטה בשוק, נכון לאמצע 2020 שלטה AWS ב-33% משוק תשתיות הענן, ובין לקוחותיה נמנו חברות כמו סלאק, ליפט ופינטרסט. לשם השוואה, למיקרוסופט במקום השני יש נתח שוק של 18%, ולגוגל במקום השלישי 9% בלבד.

 


AWS. שירות הענן של אמזון צילום: שאטרסטוק

 

ההצלחה של AWS היא במידה רבה מעשה ידיו של ג’אסי, שיצר את החזון, האסטרטגיה והפעילות השוטפת של חטיבת הענן, והיא מסבירה במידה רבה מדוע סימן אותו בזוס כיורש. ובכל זאת, מינוי אדם שהוביל פעילות ענן לעמוד בראש חברה שידועה כמפעילת אתר סחר מקוון יכול אולי להראות מוזר. אבל זה מוזר רק אם לא מבינים מה מניע את אמזון באמת. זה לא הרצון למכור כמה שיותר מוצרים או להיות הבחירה של הסטארט-אפים המדוברים ביותר להפעלת תשתית הענן שלהם.

 

ואולם, המשימה החשובה ביותר של ג׳אסי צריכה להיות שיקום התדמית של אמזון. החברה אולי לא נגררה בבוץ בשנתיים האחרונות כמו שקרה לפייסבוק ולגוגל, אבל היא זכתה למנה די מכובדת של ביקורת וזעם סביב היחס הבעייתי, שלא לומר לא-אנושי ובשנה האחרונה אף מסוכן, לעובדי המחסנים שלה, שמהווים את רוב 1.3 מיליון עובדי החברה.

 


כל עוד שימוש ״רק״ כמנהל AWS אולי יכול היה ג’אסי, בעל האידיאולוגיה המצפונית המוצהרת והמופגנת, להתעלם מהתנהגות שכזו, אבל זה יהיה קשה הרבה יותר כמנכ”ל. ג’אסי מקבל לידיים חברה פגומה מוסרית עם תרבות ארגונית בעייתית. בתור מנכ”ל, יש לו אפשרות לבצע שינוי אמיתי באופן שבו אמזון מתנהלת כלפי עובדיה, כלפי מתחריה, כלפי שותפיה וכלפי העולם בכלל. השאלה הגדולה היא האם הוא יצליח לשנות את אמזון, או שמא היא תהיה זו שתשנה אותו.

 



קישור לכתבת המקור

Travazor

About The Author

סיפורים קשורים

Travazor