התאונה בשוק הרכב שלחה את האוטוטק לחפש מוסך

ijump_728x90



תעשיית הרכב העולמית לא רוותה נחת בשנת 2020 ואיתה גם תעשיית הטכנולוגיה הנלווית אליה – האוטוטק. צניחה של 20% במכירות בכל העולם הביאה את כל יצרניות הרכב לצמצם את ההוצאות שלהן, ובין היתר גם את ההוצאות על חדשנות. לתוך המערבולת הזו נשאבו חברות טכנולוגיה רבות שנאלצות לחפש פתרונות מימון איכותיים בתקופה שבשוק יש מעצור. הפתרון שנמצא הוא מיזוג עם חברות SPAC.

 

חברות SPAC (ראשי תיבות של Special Purpose Acquisition Companies), המכונות (חברות ארנק או חברות צ’ק פתוח, הן מעטפות תאגידיות שכל תכליתן היא לגייס כסף ממשקיעים בכוונה לאתר חברה פרטית, להתמזג איתה ולהפוך אותה לציבורית. לחברה אין שום מוצר, עובדים או פעילות יצרנית. המשקיעים מקבלים לכאורה השקעה בחברה שהופכת ציבורית, והחברה המתמזגת עם הספאק מקבלת גישה קלה אל שוק ההון, בלי שהתקשורת וגופים אחרים יחפרו לה בקרביים. ב־2020 גייסו חברות טכנולוגיה מעל 30 מיליארד דולר בשיטה זו, ביותר מ־70 הנפקות.

 

 

קראו עוד בכלכליסט:

 

שתי חברות ישראליות שנחשבות לבולטות ביותר בתעשיה בחרו במסלול זה, שאמור להבטיח את עתידן לשנים הקרובות. הראשונה היתה אינוביז שהכריזה על הסכם עם ספאק בשווי של כ־1.4 מיליארד דולר. אתמול הכריזה חברת אוטונומו (Otonomo Technologies) על הסכם דומה, שבמסגרתו תירשם למסחר בנאסד”ק ותגייס 280 מיליון דולר בשווי מוערך של כ־1.4 מיליארד דולר (60 מיליון דולר נוספים יימכרו על ידי מנהלי החברה, משקיעים ובעלי מניות בעסקת סקנדרי ועוד 10 מיליון דולר נוספים ישולמו בהוצאות).

 

החברה הישראלית, שפיתחה פלטפורמה וזירת מסחר לדאטה שנאסף מרכבים מקושרים ומועבר לחברות ביטוח, בנקים וחברות מסחריות, תירשם למסחר בנאסד”ק באמצעות מיזוג עם סופטוור אקוויזישן (Software Acquisition).

 


מימין עופר בן נון מייסד ארגוס ו בן וולקוב מנכ”ל אוטונומו צילומים: אוראל כהן

 

במסגרת העסקה תקבל החברה 172.5 מיליון דולר במזומן מהחברה הבורסאית וכן התחייבות להשקעה של 172.5 מיליון דולר מצד משקיעים מוסדיים ומשקיעים אסטרטגיים ובהם Dell Technologies Capital ו־Hearst Ventures.

 


 

המיזוג צפוי לחזק את מעמדה של אוטונומו כמובילת שוק ויאפשר לה להאיץ את אסטרטגית החדירה שלה לשווקים חדשים ולהרחיב את סל המוצרים.

 

“בספטמבר קיבלנו פניות מבנקים והציעו לנו ללכת לספאק”, סיפר ל”כלכליסט” בן וולקוב, מנכ”ל אוטונומי ואחד משני מייסדיה. “אמרו לנו שאנחנו מאוד מתאימים להנפקות של עולם הרכב, בעיקר בעולם שלנו – עולם הדאטה. זה לא היה בתוכניות שלנו וניסינו לגייס הון ממוסדיים ישראליים וקיבלנו הצעות של 40־50 מיליון דולר. אבל ההצעות שקיבלנו מהספאק היו משמעותיות הרבה יותר, והחלטנו ללכת לשם בגלל כמות הכסף.

 

“זה סכום שיאפשר לנו להיות הכי רציניים שאפשר כך שנוכל לפרוץ לעוד אזורים בעולם. העסק שלנו צריך תדלוק, ותדלוק זה מימון. אנחנו משחקים בשוק עם חברות ענק, חברות ביטוח, בנקים, חברות תעשייתיות. חברה ציבורית שנסחרת זה נותן יתרון כי המשקיעים רוצים לחוש ביטחון שיש חברה רצינית מולם. המעטפה הציבורית תרגיע אותם שאנחנו לא סטארט אפ שהולך להירכש בקרוב אלא חברה גדולה שקופה ועמידה”, אמר וולקוב.

 


 


 

שנת 2020 לא היתה שנה קלה עבור תעשיית הרכב העולמית, וכך גם חברות סטארט אפ רבות הפועלות בתחום ונאלצו לספוג את הפגיעה הקשה בשוק. “בשנים האחרונות היתה גאות ושווי חברות עצום עם אינפלציה של השקעות, והסף ירד”, אמר וולקוב. “אחרי כל גאות מגיע התיקון, והמשבר של הקורונה האיץ אותו. מכירות הרכב ירדו ב־20% בעולם, וזה הכריח את ענקיות הרכב לחזור לבייסיק. בטווח קצר, הרבה חוזים עם חברות סטארט אפ בוטלו ומכרזים הוקפאו”.

 

למרות הפסימיות וולקוב מעריך שחברות שישרדו את הקושי של הקורונה ייצאו נשכרות. “מי שישרוד ייצא מחוזק. חברות הרכב זנחו את הפיתוחים הטכנולוגיים והן יהיו חייבות לחפש פתרונות לאחר המשבר. חברות הרכב שיחקו כמה שנים בטכנולוגיה וחלק מזה נגמר, אבל המשבר איפשר לנקות את המוץ מהתבן. זו ההזדמנות של חברות האוטוטק”.

 

לדברי עופר בן נון, מייסד וחבר בבורד של ארגוס שנמכרה לקונטיננטל ב־2017, “כמות הרכבים שנקנו ב־2020 ירדה וכולם רצים לתחום הרכבים המקושרים והחשמליים. כוחה של טסלה לא נעלם מהיצרנים האחרים. הם מבינים שללא תחרות בטסלה יקחו להם את כל העוגה. כעת חברות הרכב משקיעות פחות בטכולוגיות שאינן טכנולוגיות בסיס לא כי הן לא רוצות אלא כי הן חייבות. תעשיית הרכב ספגה מכה קשה בשנה האחרונה ולכן כל מה שאינו בליבה נפגע. אנחנו נראה התאוששות בתחום רק לקראת 2022 או לקראת סוף שנה זו”.

 

רק לפני ארבע שנים תעשיית האוטוטק הישראלית בערה. האקזיטים בתחום הגיעו ברצף וההשקעות של חברות הרכב הבינלאומיות וההון סיכון היו בשיאם.

 

הנה כמה דוגמאות: בשנת 2016 רכשה פורד את חברת סייפס הישראלית והקימה כאן מרכז פיתוח בתחום הבינה המלאכותית. ב־2017 רכשה אינטל את מובילאיי ב־15.3 מיליארד דולר באחת העסקאות המשמעותיות אי פעם בעולם בתחום. ענקית חלפי הרכב הגרמנית קונטיננטל רכשה את חברת הסייבר הישראלית ארגוס בכ־450 מיליון דולר והקימה כאן מרכז פיתוח בתחום.

 


 

אבל אם מסתכלים על 2020, וכנראה גם לתוך 2021, רואים ירידה משמעותית בהשקעות בחברות האוטוטק ודעיכה מוחלטת של אקזיטים בתחום, למעט הרכישה של אפליקציית מוביט על ידי אינטל בכמיליארד דולר. דוגמא לקשיים בתחום היתה הסגירה של חברת היר מוביליטי (HERE) בישראל. החברה הוקמה על ידי ליעד יצחק יזם, שהוא ותיק בתחום המוביליטי והביאה להקמת יחידה עסקית של ענקית המיפוי האירופית HERE.

 

החברה העסיקה בשיאה מעל ל־200 עובדים והוציאה שורה של יישומים אבל כל זה לא הספיק, וביולי האחרון נאלצה לסגור את שעריה ולפטר את כל העובדים. גם חברות אחרות ספגו מכות לא קלות. חברת ואלנס המפתחת שבבים ומערכות בידור לרכב נאלצה לפטר עשרות רבות מעובדיה במהלך 2020. בדו”ח שהוציאה חברת המחקר פיצ’בוק היא מזהירה מפני ירידה משמעותית בשווי של חברות בתחום ואף פגיעה קשה ביכולת של חברות לגייס כסף בתקופה זו.

 


מאחורי היובש בהשקעות המקומיות בתחום והסגירה של הפעילות של HERE בישראל עומדת מגיפת הקורונה אשר שמה מעצור לכל תעשיית הרכב העולמית, למעט טסלה ושאר יצרני הרכבים החשמליים שהיו כוכבי הבורסה האמריקאית. בשנת 2020 לבדה ירדו המכירות בשוק האמריקאי בכ־14.5% והסתכמו ב־14.5 מיליון כלי רכב חדשים לעומת 17 מיליון ב־2019 ומספר דומה ב־2018. מספרים קשים יותר אף נרשמו באירופה, שם רשמה תעשיית הרכב ירידה של 25% בהשוואה ל־2019 עם 10.8 מיליון כלי רכב שנמכרו.

 

“מצד אחד, תעשיית האוטומוטיב נמצאת בנקודה של חיסכון פיננסי, אבל יש עודף של כסף בשוק ההון והרבה גופים פיננסיים מחפשים איך להשקיע. לכן יש הזדמנויות של ספאק לחברות רבות בתעשיה הזו. ספאק לתעשיה הזו יוצר הרבה עניין”, אומר בן נון.

 

הוא מעריך כי לקראת סוף השנה תהיה חזרה משמעותית להרבה תחומים טכנולוגיים שמתאימים לעולם שיתופי. “ההנחה היא שאחרי הקורונה אנשים יחזרו להיפגש ויחזרו לנסוע בדרכים שיתופיות. בעתיד נטוס פחות וניסע פחות, אבל זה לא ייעלם לגמרי ולא יירד ב־80% ולכן נראה חזרה משמעותית לעולם השיתופי”, אמר.

 

“מה שיכתיב איך התעשיה תחזור לנורמליות הוא השאלה איך ייראה תחום הרכב החשמלי לקראת סוף השנה. הפריחה של טסלה ושל ניו הסינית הציבה אתגר בפני תעשיית הרכב. ייתכן מאוד שנראה את חברות הרכב השמרניות מנסות להתחרות בחדשנות של שתי החברות האלה שמקבלות פרימיום עצום כיום בשוק ההון. המשקיעים מעריכים את האגרסיביות והחדשנות של טסלה וניו, וגם חברות הרכב המסורתיות יעשו זאת בהמשך”, הוסיף בן נון.



קישור לכתבת המקור

Travazor

About The Author

סיפורים קשורים

Travazor