משרד המשפטים האמריקאי תובע את גוגל בטענה שהפרה את חוקי ההגבלים

ijump_728x90



משרד המשפטים האמריקאי תובע את גוגל על הפרת הגבלים עסקיים בתחום החיפוש באינטרנט. על פי פרסום היום (ג’) של הוול סטריט ג’ורנל, כתב התביעה מאשים את גוגל שביצעה מהלכים “אנטי-תחרותיים” כדי לשמר את מעמדה בתחום החיפוש והפרסום המקוון, שני תחומי פעילותה העיקריים ובעיקר המכניסים ביותר. זו כבר תקופה ארוכה
שפקידי הממשל האמריקאי בשיתוף עם תובעי המדינות השונות מכינים את כתב התביעה ואולם עד כה היה מדובר בחקירה בלבד.

 

קראו עוד בכלכליסט:

 

הטענה העיקרית של התביעה היא שגוגל ניצלה את הכנסותיה כדי לדאוג לכך שמנוע החיפוש שלה יישאר ברירת המחדל לביצוע חיפושים באינטרנט. כך למשל היא שילמה לאפל כדי שזו תטמיע את מנוע החיפוש בדפדפן “ספארי” של האייפון כיישום החיפוש המובנה. גוגל אף שילמה למפתחות דפדפנים צד שלישי עבור תמורה דומה, כולל לקרן מוזילה, מפתחת “פיירפקוס”. הטענה המרכזית בתביעה היא שגוגל שילמה הרבה מאוד כסף כדי להבטיח תלות כלכלית בה בצורה עקיפה וכך למנוע את המעבר למתחרים.

 

פתיחת ההליכים המשפטיים מעוררים מחדש את הביקורת כלפי חברות הטכנולוגיה והנטייה שלהן לחסל את התחרות שלא תמיד באמצעים כשרים. כך למשל פייסבוק הואשמה בכך שמנעה תחרות בתחום המדיה החברתית בעזרת מדיניות רכישה אגרסיבית של חברות שאיפשרה לה לחסום מתחרות פוטנציאליות כמו  ווטסאפ או אינסטגרם. חברת אפל מואשמת
כיום שהיא מנצלת את מעמדה כדי להחליש את כוחם של מפתחי האפליקציות החיצוניים לאייפון ולאייפד ואמזון גם היא נמצאת על הכוונת באשמה שהיא מנצלת את מעמדה כדי לחסום את המתחרות. על פי הערכות ודיווחים שונים, גם פייסבוק, אפל ואמזון עשויות למצוא את עצמן נתבעות על כך בשבועות או בחודשים הקרובים.

 


מנוע החיפוש של גוגל צילום: Pixabay

 

עסקי הפרסום של גוגל שווים כיום כ-135 מיליארד דולר, כשהיקף ההכנסות שלה מהתחום בשנה שעברה והם מהווים כ-84% מסך כל הכנסותיה. התביעה נגדה תשמש ככל הנראה כמקרה מבחן שיאפשר לתביעה הפדרלית “להיערך” לקראת הגשת תביעות נוספות כלפי שאר חברות הענק בהייטק. עד כה החברה היחידה שעמדה במקום בו גוגל תתייצב מעתה היא מיקרוסופט, שנאלצה לשלם מיליארדי דולרים בפיצויים לפני כ-20 שנה על ניצול מעמדה כדי לחסום את מפתחות הדפדפנים החיצוניות. מיקרוסופט שילמה את הקנס העצום אך המשיכה להציע את אקספלורר כדפדפן ברירת המחדל שלה תוך ריסוק של נטסקייפ, המתחרה דאז.

 

“חשוב להבין שגוגל אינה שער כניסה נייטרלי לכל המידע ברחבי הרשת”, הסביר דייוויד דיניאלי, בכיר לשעבר בתחום ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקאי. “מנוע החיפוש של גוגל, או חברת האם שלה אלפבית, מיועד למטרה אחת בלבד וזה להכניס כמה שיותר כסף לחברה ולבעלי המניות שלה”.

 

תזמון הקרב נגד גוגל לבחירות בארה”ב – נוח לכל הצדדים

 

התביעה נגד גוגל גם נהנית מאקלים פוליטי מקל מאוד. הן הדמוקרטים והן הרפובליקנים נמצאים בקמפיין בחירות אכזרי. שני הצדדים מנסים להיתפס בעין הציבורית כמגיני הציבור מפני התאגידים המרושעים של עמק הסיליקון – שהחליפו בתודעה האמריקאית את ברוני הנפט המונופוליסטיים של סוף המאה ה-19. כך למשל הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת’ וורן מקדמת תכנית לפירוק חברות הטכנולוגיה מזה יותר משנה. לטענתה חברות הטכנולוגיה מחזיקות במצטבר בכוח רב מדי שמשפיע לרעה על הכלכלה האמריקאית ואתוס השוק החופשי.


דפדפן גוגל כרום צילום: TheNextWeb

 

גם טראמפ מנצל את המצב כדי לקדם את עצמו – נשיא ארה”ב ידוע כיריב ותיק של ענקיות הטכנולוגיה – בעיקר של גוגל, אפל ואמזון. הוא כבר הכאיב לאמזון כאשר ביקש לשנות את הסכמיה עם הדואר האמריקאי. מול גוגל, שאחד ממייסדיה, סרגיי ברין, כבר הוקלט מדבר בגנותו של טראמפ, הוא עוד יותר נחרץ.


 


ואולם העניין האישי של טראמפ עשוי גם להזיק לתביעה בטווח הארוך. אחת הטענות העיקריות היא שהנשיא האמריקאי מנהל מסע נקמנות אישי מתוך הנחה שהפלטפורמות המקוונות השונות מצנזרות את הדעות של תומכיו, האשמות שנדחו על הסף מצד כל החברות ועד כה לא נמצאה הוכחה שיכולה לתמוך בטענה זו.

 



קישור לכתבת המקור

Travazor

About The Author

סיפורים קשורים

Travazor