מנכ”ל אובר מאיים להשבית זמנית את השירות במדינה

ijump_728x90



אובר
כנראה תפסיק את הפעילות שלה למספר חודשים, זאת אם בית המשפט לא יהפוך את הפסיקה שהתקבלה השבוע ומחייבת
לסווג את הנהגים כשכירים, כך הזהיר מנכ”ל חברת שיתופי הנסיעות דארה קוסרשאהי, בריאיון שהעניק לרשת MSNBC.
“אם בית המשפט לא ישקול מחדש את ההחלטה, אז קשה לי להאמין שנצליח להעביר את המודל שלנו לתעסוקה מלאה במהירות בקליפורניה”, אמר.

קראו עוד בכלכליסט:

 

אובר, וגם יריבתה ליפט יכולות לערער בשבוע הקרוב על הפסיקה של שופט מבית המשפט בקליפורניה, שאוסרת על החברות להמשיף ולסווג את הנהגים כפרילנסרים. הפסיקה פירושה שהחברות ידרשו להפריש לעובדים כספי ביטוח ולהעניק להם הטבות נוספות.

 


מנכ”ל אובר דארה קוסרשאהי צילום: גטי אימג’ס

 

התביעה הוגשה על ידי התובע הכללי של קליפורניה ביחד עם התובעים של שלוש ערים והיא מתבססת על חוק חדש שאושר במדינה, Assembly Bill 5 שמטרתו לספק הטבות ורווחה לעובדי כלכלת החלטורה על ידי הגדרתם כשכירים. השופט הוציא צו זמני בנושא. הוא דחה את הטענה שיש להתייחס לנהגים מחוץ לעסקי החברה עצמה. לדבריו, הטענה הזו היא “דוגמה קלאסית להצדקה מעגלית”.

 

אובר וליפט כבר הודיעו כי בכוונתן להגיש ערעור. יש להן חלון של 10 ימים לעשות זאת לפני שההחלטה נכנסת לתוקף.

 

קוסרשאהי מציע “דרך שלישית” במסגרתה הנהגים יישארו עצמאיים אך החברות יספקו להם הגנות מסויימות מבלי שהם יסווגו כשכירים. במאמר דעה שפרסם בניו יורק טיימס לפני הפסיקה, טען קוסרשאהי, שחברות כמו אובר וליפט יכולות להעביר כספים לקרן שממנו ישלמו לנהגים על ימי חופש וביטוח בריאות, זאת בהתבסס על מספר שעות העבודה השבועיות שלהם.

 


שירותי הסעות בתשלום אובר ליפט צילום: רויטרס, בלומברג

 

עם זאת, קוסרשאהי הדגיש כי התכנית החלופית שלו למקרה שאובר לא תזכה בערעור תהיה להפסיק באופן זמני את הפעילות בקליפורניה. הוא הדגיש כי אובר תשוב בהמשך לפעילות במדינה, אך ציין כי זה קרוב לוודאי יקרה רק בערים. כלומר, השירות יהיה מוגבל באזורים פחות צפופים כמו הפרברים.

 

אם הערעור יידחה, באובר יתנו לבוחרים להכריע על הגורל שלה. לפי קוסרשאהי, במקרה של הפסד בערעור הפעילות בקליפורניה תושבת עד נובמבר אז יתקיימו הבחירות והבוחרים במדינה יתבקשו גם להצביע בעד או נגד הצעה 22, שתעניק פטור לנהגים של אפליקציות שיתופי נסיעות וחברות שליחים מהדרישה שייחשבו כשכירים. באובר מתעקשים כי הנהגים עצמם מעדיפים את המצב הנוכחי שבו הם מוגדרים כעצמאיים. עם זאת, חוויאר בסרה, התובע הכללי של קליפורניה דחה את הטענה ואמר שמדובר ב”טיעון כוזב”.

 

מנגד, קוסרשאהי הדגיש כי הפסקת הפעילות בקליפורניה תותיר אלפי נהגים בלי מקור הכנסה. משבר הקורונה הוביל לירידה במספר הנסיעות המוזמנות, כך שלפי השופט הפסיקה התקבלה ב”זמן הכי פחות גרוע” עבור החברות מבחינת ההתאמות שיש לעשות למודלים העסקיים שלהן.

 


בסרה אמר בתגובה בריאיון לאתר CNBC כי אינו מוטרד מהאפשרות שאובר תפסיק את הפעילות בגלל הפסיקה. “מודל עסקי שמתבסס על כך שהוא מרמה את העובדים כדי להצליח ככל הנראה לא צריך לפעול בשום מקום, לא בקליפורניה ולא בכל מקום אחר”, אמר. 



קישור לכתבת המקור

Travazor

אודות המחבר

כתבות נוספות

Travazor