פלטפורמת הרכב החשמלי של REE מוטורס הישראלית שווה כבר 4 מיליארד דולר

ijump_728x90



REE מוטורס, שמפתחת פלטפורמה מהפכנית לרכב חשמלי ואוטונומי, זכתה בפרס בלומברג BNEF לטכנולוגיית חדשות ומשנות שוק. REE, לשעבר סופטוויל, גברה על תשע מועמדות אחרות בדרך לזכייה בפרס, שמעונק זו השנה ה-11.

 

קראו עוד בכלכליסט:

 

הקריטריונים לבחירה היו פוטנציאל הייצור המסחרי, רמת החדשנות והמודל העסקי. מייקל ווילשיר, ראש וועדת הפרס, אמר כי “REE ממציאה את הגלגל, תרתי משמע, עם הגישה המהפכנית שלה, מכניסה שכל ומערכת הנעה לכל אחד מארבעת הגלגלים של השלדה, שיוצרת פלטפורמה מודולרית וגמישה, שמעניקה חופש עיצובי ותכנוני ללקוחות בניית הרכב שיתבסס על הפלטפורמה”.

 

דניאל בראל, מנכ”ל החברה ואחד ממייסדיה, אמר ש”אנחנו מאושרים לקבל את הפרס, ואת ההכרה ממומחי ה-BNEF עבור הגישה היצירתית ופלטפורמת התחבורה החשמלית שפיתחנו, וכבר מוכנה לייצור”.

 


מערכת גלגלים של REE צילום: מערכת גלגלים של REE מוטורס

 

החברה נוסדה ב־2013, בידי בראל (41) ואחישי סרדס (39), ועבדה שנים מתחת לרדאר על הפיתוח העיקרי שלה: גלגל הכולל בולמי זעזועים, מנוע חשמלי, תיבת הילוכים ממוזערת, בלמים, מערכת היגוי ותוכנה ויכולת שליטה אלחוטית, בדומה למטוסים. על בסיס הגלגל הזה פותחה פלטפורמה לרכב חשמלי – קלה ויעילה בשטח הפנוי שנותר עבור הנוסעים, המטען, או שניהם בזכות מיקום הגלגלים בארבע הפינות שלה. לחברה יש מעל 60 פטנטים בתחום הרכב.

 

פלטפורמות כאלו לרכב חשמלי הן סיפור חם כיום בעולם הרכב. ריוויאן מוטורס האמריקאית גייסה 3.2 מיליארד דולר, בעיקר מאמזון ופורד, חלקם האחרון לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. קאנו האמריקאית גייסה 200 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד, וכבר חתמה על הסכם למכירת הפלטפורמה שלה ליונדאי הקוריאנית, וארייוול הבריטית גייסה 100 מיליון דולר מיונדאי ומבצעת עמה שיתף פעולה.

 


מערכת גלגלים של RE צילום: מערכת גלגלים של REE מוטורס

 

גם השווי של REE זינק דרמטית, אחרי שהחברה חשפה את הפלטפורמה שפיתחה, ואת הסכמי שיתוף הפעולה שחתמה עם פיאט קרייזלר ועם הינו, חטיבת המשאיות של טויוטה, שישיקו רכבים מסחריים שיתבססו עליה. כך, REE, שבעבר גייסה הון לפי שווי של 86 מיליון דולר, גייסה בתחילת 2018 כבר לפי שווי של 129 מיליון דולר, ובסוף 2019 לפי מעל 700 מיליון דולר. הגיוסים האחרונים שביצעה כבר נעשו לפי שווי של 4 מיליארד דולר.

 

הזינוק הוא חלק מהראלי במחירי חברות שעוסקת בתחבורה חשמלית, כמו טסלה, שהגיעה בתחילת השבוע לשווי שיא של כל הזמנים, 286 מיליארד דולר, ואפילו שירדה היום לשווי של 277 מיליארד דולר, היא עדיין שווה יותר מטויוטה או מפולקסווגן, שמייצרות כמעט פי 20 יותר ממספר המכוניות שהיא מוכרת בשנה.

 


מימין: דניאל בראל ואחישי סרדס REE מוטורס צילום: יובל חן

 

רשימת המשקיעים בחברה שכבר נחשפו מגוונת, וכוללת יצרניות כמו מיצובישי ופיאט קרייזלר, ספקיות לענף כמו מוסאשי ו־NSK מיפן וטנקו ואמריקן אקסל מארה”ב, וגם משקיעים פיננסיים כמו הפניקס, הכשרה ביטוח, מיטב דש, גיל אגמון, ארי ראב”ד, ורד בינת, שהייתה אחת המשקיעות הראשונות.

 

כל המשקיעות ב־REE מתעשיית הרכב, יהיו גם ספקיות שלה. לאף אחת מהן אין יותר מ־5% בחברה, והן ייצרו רכיבים ומכללים לפלטפורמה של החברה שיגיעו ישירות לפס הייצור. מלבד המשך פיתוח וגיוס כספים, בשנה האחרונה לקראת ייצור סדרתי שיחל באירופה ב-2022.

 

 

 

 

 

 

 



קישור לכתבת המקור

Travazor

אודות המחבר

כתבות נוספות

Travazor