החברה ההודית שפותחת במלחמה מול אמזון

ijump_728x90



מיזם המסחר המקוון JioMart
הודיע היום (א’) שהוא מתרחב לכתריסר ערים מרכזיות בהודו וצפוי להרחיב עוד את זמינותו בהמשך לכ-1,000 מיקומים נוספים במדינה הענקית. הבעלים של המיזם, מוקאש אמבאני, שהוא ברשימת עשרת האנשים העשירים ביותר בהודו ושהונו מוערך בכ-53 מיליארד דולר. JioMart נוסדה על ידי אמבאני משילוב של ספקית הסלולר Reliance ורשת הקמעונאות הגדולה במדינה Jio Retail.

קראו עוד בכלכליסט:

 

ג’יו (Jio) היא חברת בת של תאגיד Reliance, התאגיד בעל שווי השוק הגדול ביותר בהודו, ואחת הוותיקות במדינה שהוקמה ב-2016. החברה גם מחזיקה במספר מיזמים מתקדמים כגון שירות הסטרימינג JioSaavn אך עיקר יתרונה הוא בחזקתה המשותפת עם Reliance בשירות הקניות המקוון JioMart, שמהווה תחרות ישירה לאמזון ופליפקארט ונהנה מהגב של רשת הקמעונאות Reliance Retail, הנחשבת לגדולה ביותר בהודו.  

 

עבור פייסבוק מדובר בפלטפורמה יותר ממתאימה כדי לקדם את מיזמי המסחר המקוון שלה. לכן לפני כחודש
הודיע אמבאני על שיתוף פעולה עם פייסבוק ביוזמת JioMart עם ווטסאפ, וכן קיבל ממנה השקעה של כ-5.7 מיליארד דולר במיזם הסחר המקוון החדש. בשבוע שעבר החלה פייסבוק להשיק את יוזמת השופס
שלה שצפויה לאפשר למשתמשי הרשתות החברתיות בבעלות מארק צוקרברג לרכוש ישירות מוצרים דרך הפיד של פייסבוק או ווטסאפ. כל מה שנשאר לפייסבוק הוא להשלים את הניסוי עם שירות הסליקה שפיתחה ולשלב אותו בווטסאפ וברשתות החברתיות. בהמשך יתאפשר ל-JioMart להפעיל את שירותה ישירות בווטסאפ כולל העברת תשלום. אך בשלב הזה מדובר עדיין רק בחשבון עסקי רגיל של שירות הצ’ט ותו לא.
מוקאש אמבאני, האיש העשיר בהודו צילום: AFP

 

השילוב של כל המהלכים האלה עשוי להצביע כעת על הכיוון שאליו מארק צוקרברג ואמבאני רוצים לקחת את העסקים שלהם – סחר מקוון והרבה ממנו. כדי להתמודד עם וולמארט שלה בעלות על המקבילה ההודית של אמזון – פליפקארט ומול אמזון עצמה; כמו גם עם שירות Zomato ששייך לעליבאבא ו-Swiggy המגובה על ידי ענקית האינטרנט Prossus. נדרש מאמבאני וצוקרברג לכלכל את צעדיהם בזהירות ולהתוות אסטרטגיה לטווח ארוך.

 

בשלב הראשון הכניסה של שניהם לתחום בהודו מעידה שהמדינה מהווה את שדה הניסוי לבחינת הפעילות. מדובר במיקום מצוין. אמבאני מקושר היטב מבחינה פוליטית לממשלת נרנדרה מודי, ולמארק צוקרברג בוער להרחיב את עסקיה של פייסבוק ולהעביר אותה ממודל עסקי מבוסס פרסום בלבד למודל שיכלול גם הכנסות מקמעונאות. מעבר לכך, הודו הפכה בשנה האחרונה לאבן שואבת למיזמים בתחום שזיהו את הפוטנציאל העסקי הנרחב במדינה.

 


מארק צוקרברג מייסד ומנכ”ל פייסבוק צילום: בלומברג

 

אמזון גם היא מודעת למהלכים האלה ומנסה להרחיב עוד יותר את פעילותה המקומית על פי דיווח של אתר TechCrunch צפויה לגייס כ-50 אלף עובדים עונתיים כדי להתמודד עם העלייה בשימוש בשירותיה. אך עם זאת קבוצת הקמעונאות של אמבאני Reliance Retail מסוגלת להתמודד עם האיום של אמזון. לחברה יש כיום כ-10 אלף נקודות מכירה בכ-6,500 ערים הודיות והיא משרתת כ-3.5 מיליון לקוחות בשבוע.

 


ג’ף בזוס מייסד ומנכ”ל אמזון צילום: איי אף פי

 

הודו נחשבת לאגוז קשה לפיצוח עבור ענקיות האיקומרס הבינלאומיות. עד כה אף חברה לא הצליחה להשתלט לחלוטין על השוק המקומי וכ-95% מהסחר בה עדיין מתבצע דרך חנויות פיזיות. כדי להתמודד עם ההשקעות הכבדות הנדרשות אמבאני גייס כ-10 מיליארד דולר מקרנות כגון KKR, פייסבוק, סילבר לייק, ויסטה וג’נרל אטלנטיק. אבל מדובר לא רק במיזם כלכלי אלא גם פוליטי.

 

אמבאני מעוניין לייצר ענקית מסחר מקוון הודית למהדרין שתוכל לדרוס את המתחרות האמריקאיות והסיניות. הוא גם רואה בכך דרך להכניס את הודו לעולם הטכנולוגיה שלא דרך חברות כגון TCS שלהן פעילות השכרת כוח אדם לפרויקטים בתחום ה-IT. “מדובר בניסיון קולקטיבי להקים תנועה חדשה נגד הקולוניזציה של המידע”, הצהיר אמבאני באירוע בו היה נוכח ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הלאומני. “כדי שהודו תצליח במהפכת המידע נצטרך להחזיר את השליטה, הבעלות והמיקום של המידע ההודי להודו. או במילים אחרות – להחזיר את העושר של הודו בחזרה לכל הודי”, התחייב אמבאני.



קישור לכתבת המקור

Travazor

אודות המחבר

כתבות נוספות

Travazor