פייסבוק משיקה חנות מקוונת שתתחרה באמזון

ijump_728x90



מנכ”ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הודיע אמש (ג’) בסרטון וידאו שפורסם על ידו, על השקת שירות Facebook Shops,
פיצ’ר מסחר מקוון חדש שיוטמע בפייסבוק עצמה ובאינסטגרם.

 

השירות יאפשר לסוחרים ולחנויות לשלב מודעות ולהעלות מוצרים למכירה כפוסטים ברשתות החברתיות של החברה. הסוחרים יוכלו להציג מוצרים כפוסטים בדפי הפייסבוק של העסק, בפרופיל האינסטגרם שלהם, כסטורי או כאמור כמודעה.


קראו עוד בכלכליסט:


מייסד ומנכ”ל פייסבוק מארק צוקרברג. שירות חדש צילום: רויטרס

 

אך פייסבוק לא עוצרת כאן. בהמשך, הכוונה היא לאפשר גם מכירה מקוונת דרך שירותי הצ’ט של החברה: ווטסאפ, מסנג’ר ואינסטגרם דיירקט ואף לתייג את המוצרים במהלך שידורים חיים, כנראה כדי לאפשר למשתמשים לרכוש מוצרים תוך כדי הדגמת וידאו למשל. חשוב לציין שהשירות חינמי לגמרי. לפחות לבינתיים.


 

זו לא הפעם הראשונה שפייסבוק משיקה שירות מסחר מקוון לסוחרים שמשתמשים בשירותיה. אך בניגוד ליוזמות הקודמות שאיפשרו רק פרסום נקודתי של מוצרים מסוימים, שופס מאפשר לסוחרים להעלות את כל קטלוג המוצרים שלהם ולפרסם אותו לכל המשתמשים. כך למשל ניתן יהיה לבחור היכן מודעה כזו או אחרת תפורסם, למי היא תוצג, ובכך לנצל את מערך הפרסום הממוקד של פייסבוק כדי לנסות ולהתאים את המוצר ללקוח הפוטנציאלי.


 

עד כה מודעות איפשרו זאת אך ללא גישה לרכישה ישירות מתוך פייסבוק. מנגד היה ניתן לפרסם מוצרים למכירה דרך פוסטים ממוקדים – אך אלה לא איפשרו לסוחרים להעלות את כל מוצריהם בבת אחת ולנהל את המכירות באופן יעיל. “זו חווייה אחידה ופשוטה, מה שיקל על אנשים”, אמר צוקרברג בסרטון, “זה אומר שהיקף ההמרה יעלה וזה יתורגם ליותר מכירות לעסקים הקטנים”.


 

המיקוד של השירות בעסקים קטנים אינו מקרי. בפייסבוק יודעים שאלה סוג העסקים שסובלים הכי הרבה מחוסר זמינות או גישה לתשתיות מסחר מקוונות גלובליות ויעילות. עד כה רק אמזון ואיביי במערב, או עליאקספרס וענקיות הסחר האסייתיות במזרח איפשרו לסוחרים להקים אצלם חנויות מקוונות. אך מדובר בשירותים בתשלום והאפשרויות שיש לסוחרים לפרסם את מרכולתם מצומצמות.

 


מייסד ומנכ”ל אמזון ג’ף בזוס. מלחמת סחר מקוון צילום: בלומברג

המצב באמזון אף גרוע יותר מכיוון שלא פעם אמזון הואשמה שהיא מקדמת את מוצריה על חשבון הסוחרים ואף מעתיקה אותם אם היא רואה שהם מצליחים. הנושא אף נמצא כיום בחקירה של מספר רגולטורים אירופאים ואמריקאים.


 

עסקים קטנים מהווים גם חלק ניכר מהמפרסמים שמשלמים והרשומים של פייסבוק. הפלטפורמה החדשה מיועדת לשמור את הפעילות שלהם חיה ובועטת ובמסגרת העסקים של פייסבוק. “פרסום הוא המודל העסקי שלנו”, הסביר צוקרברג, “כך שבמקום שהסוחרים ישלמו על שימוש בשופס, אנחנו בטוחים שאם השירות יתברר כיעיל עבורם הם ירצו להגדיל את היקף הפרסום שלהם. בסופו של דבר כך נעשה כסף”.


 

אך מהלך זה גם מעיד על כך שהחברה כנראה תדרוש פרסום בתשלום כדי לקדם מוצרים שסוחרים מעלים, כפי שהיא עושה כבר כיום לפוסטים מסחריים ואף פרטיים. בנוסף, רכישת המוצר בפועל תתבצע מחוץ לפייסבוק, וזאת מכיוון ששירות צ’קאאוט שהחברה השיקה כניסוי סגור בשנה שעברה ושמאפשר לשלם ישירות בפייסבוק –  עדיין לא זמין לכולם.

 

שירות זה גם דורש תשלום עמלה על כל מכירה, עמלה שלא ברור עדיין מה יהיה גובהה. שירות שופס יושק בהדרגה החל מהשבוע וזמינותו תורחב בחודשים הקרובים לכלל המשתמשים בפייסבוק ואינסטגרם.


 





קישור לכתבת המקור

Travazor

אודות המחבר

כתבות נוספות

Travazor