“מוביט משתלבת עם החזון הרחב יותר של מוביליאיי”

ijump_728x90


“כבר לפני שנה וחצי שמנו עין על מוביט. ביקשתי מאינטל להיכנס כמשקיעה כדי שנוכל ללמוד קצת יותר על החברה מתוך כוונה להתקדם לרכישתה”, מספר פרופ’ אמנון שעשוע, סגן נשיא בכיר באינטל העולמית ומנכ”ל ומייסד משותף של מובילאיי לכלכליסט. “הבנו שמוביט משתלבת עם החזון הרחב יותר של מוביליאיי, להיות לא רק ספק טכנולוגיה, אלא להוות מענה למובליות מהתחלה ועד הסוף. אנחנו בונים עצמנו כחברה ורטיקלית ומוביט מתיישבת בתוך הפאזל הזה”. מוביט היא אפליקציה להזמנת נסיעות בתחבורה ציבורית.

 

 

קראו עוד בכלכליסט:

 

במה היה תלוי ביצוע הרכישה בסופו של דבר?

“בהתקדמות הטכנולוגית שלנו עם הרכב האונטונומי. תמיד אמרנו שתאריך היעד הוא סוף 2021, אבל הביטחון שלנו היום הרבה יותר גדול. מכיוון שידענו שהחיבור בין החברות ייקח זמן, החלטנו שזה מועד טוב לבצע את הרכישה״.

 

אינטל אישרה הערב את רכישת מוביט תמורת כמיליארד דולר.
על אף שאינטל תהיה חתומה של עסקת מוביט, הרוכשת האמיתית היא מוביליאיי, שנרכשה על ידי אינטל ב-2017 בעסקה של 15.3 מיליארד ומשמשת כיום כחטיבה בתוך החברה.

 

בפוסט שפרסם בבלוג החברה כותב שעשוע בין השאר: “בתקופה האחרונה, השקענו מאמצים כבירים בכדי ללמוד את מאפייניו של שוק התחבורה העתידי, ובכלל זה מהן נקודות התורפה הכלכליות והחברתיות של התחבורה האורבנית ומהי הדרך המיטבית להחדרת שירותי תחבורה אוטונומיים למארג התחבורתי הקיים. את התובנות גיבשנו לכדי אסטרטגיית “הכל כשירות”… זה אולי נשמע מובן מאליו, אך מדובר באסטרטגיה משנת-משחק וייחודית מסוגה בתעשייה, שמתאפשרת הודות ליכולות של אינטל, מובילאיי ומוביט”.


 
פרופ’ אמנון שעשוע צילום: יונתן הפנר

 

בשיחה הוא מוסיף: “זה לא רק דאטה. אם מסתכלים על כל השלבים ברכב האוטונומי – מעבר מטכנולוגיה שיכולה להניע רכב עד למתן השירות –  יש הרבה שלבים בדרך. אחד מהם למשל, הוא לדעת היכן ומתי הנוסע יורד מהאוטובוס ולהציע לו את ההסעה עד לפתח הבית, או אופטימיזציה ברמת צי הרכבים כדי שהיה אפשר לעמוד בדרישה עם מספר רכבים קטן ככל האפשר. מוביט משחקת שם תקפיד מאוד משמעותי.

 

“אבל הרובד השני זה עניין השירות ללקוח. למוביט יש 40 מיליון משתמשים קבועים ועוד 800 מיליון רשומים. יש פה מסה גדולה שמשתמשה בה היום כדי לתכנן נסיעה מנקודה א’׳ לנקודה ב׳. בנוסף, לאחרונה היא הפכה להיות אגרגטור (אגרן, ה״ר) של מידע שגם ליפט וגם אובר מתחברים אליה. זה מאפשר לנו לקחת את המאגר הזה ולעשות לו המרה לדרישות שלונו – כלומר, לספק שירותי הסעות עתידיים דרך השירות של מוביט וכך לגדול בצורה מתונה ולא להצטרך למלא את כל הדרישה בשוק בבת אחת”.

 

אתה מזכיר את אובר וליפט שכבר עובדות עם מוביט, מדוע לשלם מעל למיליארד דולר ולא לפעול באותה דרך?

“כי אנחנו רוצים אינטגרציה מאוד עמוקה וזה קורה רק כשאתה בעלים של חברה, אחרת תשקיע השקעה מאוד גדולה בחברה ומישהו אחר יקנה אותה בסוף. כאשר מערכת היחסים היא ממרחק אז היא נראית אחרת. כשאתה סומך על חברה כחלק מהתוכנית העסקית שלך אתה חייב לבצע רכישה”.

 

 


אפליקציה מוביט צילום: בלומברג

 

שעשוע מוסיף שמוביט תמשיך לפעול כחברה עצמאית גם לאחר הרכישה: “אנחנו הולכים לעשות עם מוביט את מה שאינטל עשתה עם מוביליאיי שנשארה חברה עצמאית בתוכה, אבל הרכישה איפשרה לה לצמוח בצורה משמעותית יותר”.

 

בטווח הקצר אני מבינה שיש לכם אינטרס להשאיר את מוביט עצמאית כדי לאסוף דאטה, אבל בטווח הרחוק – כשהמוניות האוטונומיות ייצאו לשוק – מדוע שתחלקו את היתרונות שדיברת עליהם עם מתחרות?

“יהיה לנו אינטרס ארוך טווח שמוביט תישאר שחקן עצמאי כי אז הדאטה שהם מקבלים יגיע יותר בקלות וממספר רב יותר של גורמים. שנית, רכבים אוטונומיים יתחילו ב-2022, אבל הצמיחה שלהם לא תהיה מהירה כל כך ואם תרצה שהמשתמשים ישארו צמודים אליך תצטרך תמיד לספק להם מענה והאפליקציה של מוביט תהיה המרכז למובילטי”.

 

מלבד תפקידך במובילאיי אתה מתפקד לאחרונה גם כיועץ לראש הממשלה בנושא הקורונה ואתה מאלה שלוחצים על חזרה לשגרה. למה זה הצעד הנכון?

“אני אומר לך מה שאמרתי לראש הממשלה וזה שאת הקרב הבריאותי נצחנו אבל אנחנו שותתים דם בקרב הכלכלי. פחות מ-1% מהאוכלוסייה נדבקה ואת זה אנחנו יודעים לחשב לפי מספר המתים בהינתן אחוזי התמותה מהמחלה. מכיוון שמעט מאוד נדבקו אנחנו צריכים לצפות להתפרצות שנייה, בין אם זה עוד שבועיים או עוד חודשיים, ואז נצטרך לבוא עם ארגז כלים חדש כי הציבור לא יקבל בהבנה סגר נוסף. הפנתי אותו גם למאמרים שכתבתי בנושא ומסבירים מדוע זה הצעד הנכון”.



קישור לכתבת המקור

Travazor

אודות המחבר

כתבות נוספות

Travazor