“המשבר הנוכחי מייצג הזדמנות פז עבור סטארטאפים”

ijump_728x90


המגפה האחרונה היא מכה אנושה שעוד לא נראתה בעולם הסטארט-אפ, במסגרתה אנו חוזים בהתנפצות תור זהב של יותר מעשור. בימים אלו חברות שהיו בצמיחה אדירה ותכננו לגדול השנה במאות, ואפילו אלפי עובדים, ולגייס מאות מיליוני ואפילו מיליארדי דולרים, מוצאות את עצמן נאלצות לפטר חלק גדול מהצוות, לערוך קיצוצים דרסטיים בכל ההוצאות, לאבד אחוז ניכר מהלקוחות ולהתקשות בגיוס משקיעים.

קראו עוד בכלכליסט:

נתחיל מהחדשות הטובות: כבר הוכח פעם אחר פעם לאורך ההיסטוריה שחדשנות וחשיבה יצירתית תמיד מנצחים. כבר אין ספק שמה שיעזור לנו להתגבר על המשבר הזה הם פתרונות טכנולוגיים אשר יאפשרו לנו להתמודד עם המציאות החדשה שנכפתה עלינו בצורה הכי טובה, נוחה ויעילה. אנו כבר חוזים בהתגברות אדירה של כמות הדברים שאנחנו עושים אונליין. זהו תהליך שכבר קורה בצורה טבעית במשך שנים, אך הקורונה קיצרה לו את הדרך בכך שהיא מלמדת אותנו לחיות בהסתמכות כמעט מלאה על העולם הוירטואלי. למעשה, מהבחינה הזו – המשבר הנוכחי מייצג הזדמנות פז עבור סטארטאפים אשר יציגו פתרונות ישירים או עקיפים לחיים בזמן הקורונה ולאחריו.


 

מעבר לכך, כנראה שהצוות שהשקעתם בו (כך אני מקווה לפחות) קיבל את כספכם הטוב בעיקר בעקבות איכות האנשים, היכולות והרעיונות שלהם. אתם צריכים לשמור על האמונה והביטחון בהם, אך זה בוודאי לא אומר שאתם צריכים לעצום עיניים ולוותר על הזכות שלכם לדרוש, לדעת ולהבין בדיוק מה קורה.

 


אלון ליפשיץ’, שותף מייסד בקרן ההון סיכון הנקו ונצ’רז

 

בתור משקיעים בסטארטאפ וכשותפים לרעיון ולחזון העסקי, אתם נדרשים לספק את מיטב הידע והקשרים שלכם כדי לעזור, אך גם לעקוב ולוודא שהחברה מבצעת את השינויים ההכרחיים. אל תוותרו על הזכות שלכם לדעת. בין הדברים שאתם צריכים לדרוש לקבל והשאלות שאתם צריכים לשאול:

 


1. האם החברה עושה את הקיצוצים הנדרשים וחותכת בכל ההוצאות הלא-גורליות כדי להגביר את הסיכויים שלה לצלוח את המשבר? אם התשובה היא כן, תבקשו לראות תכנית פיננסית מעודכנת לאחר כל השינויים, כדי שתוכלו לעקוב ולראות אם השינויים ״עושים שכל״, אם הקיצוצים מספיקים. תחפשו את המשכורות של המייסדים וההנהלה, זה כבר ייתן לכם מושג די טוב לגבי הרצינות של הצעדים.

 

2. האם החברה גיבשה תכנית הישרדות? מה הצעדים שהיא מתכננת לקחת מעבר לקיצוץ בהוצאות, האם הם הציגו אפשרות של להמשיך להתקיים בלי יכולת לגייס כספים בשנה הקרובה? אם קיימת תכנית, תבקשו לראות אותה, אם לא – תשאלו למה.

 

3. המשבר הנוכחי מחייב כל חברה לעשות ולידציה מחדש של הרעיון והנחות היסוד שלה. כל חברה חייבת לדעת להסביר איך המוצר שלהם הולך להתאים לתקופה שאחרי הקורונה. האם הוא מתאים לעולם של ניתוק חברתי ופעילות וירטואלית מוגברת? גם אם התשובה אינה שחור ולבן, חשוב להבין שיש כנראה יותר משנה עד שדברים יחזרו לסידרם ובמונחים של סטארטאפ מדובר בהרבה מאוד זמן.

 

התקופה הזו דורשת מכולנו לזנק החוצה מאיזור הנוחות שלנו ולהיות הרבה יותר מעורבים וערים למה שקורה מסביבנו. מבחינת סטארטאפים, זה אומר שהם צריכים להתנהל בשקיפות מקסימלית תוך כדי תקשורת בריאה ושוטפת עם כל מי שנתן בהם אמון, כי זו שעת המבחן לחוסן המנטלי, העסקי והמנהיגותי של הצוות בו השקעתם. או במילים אחרות – הכסף שלכם אף פעם לא היה אמור לעבוד יותר קשה מאשר עכשיו. אם המצב הוא לא כזה – כדאי שתתחילו לחשוד.

 



קישור לכתבת המקור

Travazor

אודות המחבר

כתבות נוספות

Travazor